Välkommen!! Welcome!! Willkommen!!



Man kan göra olika saker på många sätt, så här gör vi!

Här kan du följa rustningen av vår dröm, vår gård.

Arbetet har redan börjat och jag ska se till att du får full koll på hur man kan göra, hur vi gör, för lika många som snickarna är, lika många olika råd kan man få...

För att följa renoveringen i tidsordning får du gå längst ner på sidan - det senaste är publicerat högst upp. Just nu berättar jag om det vi gjorde i mars, men jag kommer givetvis att skriva ikapp till dags dato.

Here you are able to follow when we get our dream, our farm, ready. We have already started to work. Reading this blogg you might learn how to renovate yourself. One thing we already learned: The more builders you ask, the more different advices you will get.

Scroll all the way down to follow it from the start - newest stuff on top. Right now it´s about what we did in mars, but more will come.

Ich better nicht fursuchen zu schribe in deutch..

We would love to do this in 3 languages, but fear that we then wont have any time left for the farm... But... if there is anyone out there who would love to be on our creditlist but can't come to Blänkebo, you are more than welcome to help with the translation :-)
_________________________________________________________

lördag 19 september 2009

Intet nytt under solen

Seriöst.. börjar bli lite långtråkigt nu.. reto grejer med grunden och jag filar med taket..

Största nöjet med att ha börjat jobba efter semestern är att få sätta på sig någe annat än blåbyxor och få på lite mascara på ögonen, för det är såhär vacker man är på helgerna nu för tiden..

Eftersom det är jag som allt som oftast håller i kameran, kommer inget av det arbete jag gör med på bild.. så i rädsla för att Reto en vacker dag skulle glömma bort vad jag bidragit med tvingade jag honom att ta ett kort på mig.. Efter att taken skrapats och slipats tvättade jag dem med målartvätt. Vi kommer att behöva tvätta dem igen när de ska till att målas, men bra att få en första grovtvätt gjord medan grunden var utgrävd.

Passade på att ta en bild när Reto var i högsta hugg med dammsugaren, undrar om det var första och sista gången i detta hus?? Denna grovdammsugare är köpt för ett par 100 lappar på ÖB och har fungerat över förväntan, enda nackdelen är att man må ha påsar i när man dammsuger det som är torrt (den fungerar även att suga upp vatten med). Anledningen att dammsugaren är framme är att vi har en frenetisk fobi för organiska material, allt sedan vår snickare Ernst sagt att det är något som kan leda till mögel i grunden, vi dammsög således upp så mycket vi kunde av det spån och trä som trillade ner.


2 kommentarer:

  1. Vilken fin blogg ni har om er gård!
    Anna, jag blev så glad när jag läste ditt intro om Blänkebo, om hur det har varit din dröm så länge och nu lever du den! Hääärligt och cred till dig! Lycka att det nu oxå är Retos dröm :)
    Massa jobb, men gud så fint det kommer bli. Ska bli kul att se vilken tid man än kommer.
    Jag är oxå en blogspot'are så nu har jag lagt er på min följa-lista :)
    lycka till med allt! Stor kram!

    SvaraRadera
  2. TACK!! Det känns som om jag bladdrat om denna gård i hela mitt liv, så det är himla härligt.. snudd på overklig.. att den nu är vår. Hoppas du kommer förbi snart, det var på tok för länge sedan.. Kramkram

    SvaraRadera